top of page

Keiharde knaken? Lief leiderschap!

"We draaien meer dan fantastisch, Evert, echt prachtige jaarcijfers met stijgende omzetten en groeiende winsten. Nog 1 probleempje wel: we scoren ten opzichte van het branchegemiddelde gewoon te hoog op ziekteverzuim…”

Dat was de eerste, afgelopen week. De eerste relatie die me deed beseffen dat de keiharde knaken van het bedrijfsresultaat voortkomen uit lief leiderschap: uit aandacht en uit werkelijk warme belangstelling voor het grootste bedrijfskapitaal: de directe medewerker.

Op een eenvoudig kladje heb ik maar eens doorgerekend wat alleen al een te hoog ziekteverzuim nu eigenlijk aan zinloze bedrijfskosten met zich meebrengt.

Dat is echt niet misselijk hoor. Een ziekteverzuimpercentage hoger dan het branchegemiddelde kan bij een bedrijf met 1.000 medewerkers al aardig in de tonnen lopen. Simpelweg omdat onze Nederlandse wetgeving een hoog verzuim afstraft.

Zondegeld dat in organisaties vaak blijft hangen tussen het financieel- en het HR-management, omdat het in een grijs tussengebied ligt waar nu net niemand direct zicht op heeft.

Als je daarbij ook nog eens berekent wat vervanging van een zieke medewerker kost, en wat de kosten zijn aan het directe productieverlies, dan komt daar in een beetje bedrijf al snel nog eens een tonnetje aan af te schrijven euro’s bij.

En dan de tweede, ook van afgelopen week, van een opdrachtgever uit de zakelijke dienstverlening:” als ieder van onze medewerkers flexibel inzetbaar zou zijn op basis van zijn of haar competenties, en daarbij dus de huidige functie of het huidige beroep zou kunnen loslaten, besparen we alleen al op jaarbasis een vermogen op recruitment kosten, op zinloze vertrekpremies en op old school outplacement kosten…”.

Wederom een moment waarop ik me besefte dat lief leiderschap onontbeerlijk is voor het realiseren van positieve bedrijfsresultaten. Omdat enkel lief leiderschap de medewerkers het vertrouwen schenkt om het bekende los te laten om daarna nieuwe wegen in te slaan.

Bij de voorlopers onder m’n relaties zie ik de omslag naar de dagelijkse betrokkenheid bij het wel en wee van hun medewerkers gelukkig al wél gebeuren. Zij zijn inmiddels op weg naar een nieuwe wereld. Een wereld waarin we de aloude beoordelingsgesprekken en de curatieve aanpak op ziekteverzuim achter ons laten en waarin we dagdagelijks willen weten hoe het met onze mensen gaat: of ze zich lekker voelen, of ze hun werk nog leuk vinden en wat ze nog meer willen doen buiten datgene wat ze toevallig op dit moment onder handen hebben.

Een wereld waar innovatieve organisaties zich inmiddels op aan het inrichten zijn met matching-platforms, waarin a la marktplaats individuele competenties aan openstaande jobs worden gekoppeld. Geheel in lijn met de huidige gig-economie.

Waar online tools voortdurend checken hoe tevreden medewerkers zijn, of ze lekker in hun vel steken en of motiverende factoren als uitdaging, succesvol zijn en waardering krijgen, ook echt voor hen werken.

Met data waarbij leidinggevenden on-the-go en preventief in gesprek zijn en blijven met hun mensen. Ten behoeve van keiharde knaken, die voortkomen uit lief leiderschap!

UITGELICHT
RECENTE BERICHTEN
ARCHIEF
ZOEKEN OP ONDERWERP
Mis niks, volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Social Icon
bottom of page