top of page

Experts over Duurzame Inzetbaarheid: kappen met aanbieden


Afgelopen maand mocht ik met een aantal HR-experts de diepte in als het gaat om de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Met sleutelfunctionarissen op het gebied van vitaliteit, instroom, doorstroom en werkvermogen, samen in een Expertsessie eens goed de puntjes zetten op de ‘I’ van inzetbaarheid.

Sowieso goed, om je met z’n allen eens in te leven in medewerkerspersona’s en om op basis daarvan een 5-tal DI-medewerkersreizen te maken. Met als eensgezinde conclusie: laten we als het gaat om de duurzame inzetbaarheid van medewerkers vooral kappen met aanbieden. Kappen met het aanbieden van tools, van sportschoolabonnementen, van rijkgevulde loopbaan-portals, van eenmalige gezondheidstesten of loopbaanscans. Het werkt niet, het levert te weinig op en het meest belangrijk: het draagt niet bij aan wat we werkelijk willen, namelijk het activeren van nieuw gedrag.

Want dat was met name de vaststelling van de aanwezige 20 HR-professionals: het begint bij het tot stand brengen van de duurzame inzetbaarheid van medewerkers eerst en vooral om gedragsverandering.

Gedragsverandering waarbij het gedachtegoed van gedragseconoom en recent Nobelprijswinnaar Richard Thaler ons een bruikbare leidraad bood. Zijn 'nudges' bevindingen en het hierop geïnspireerde door Simon van Esch ontwikkelde Gedragsinterventie-Kwintet bleken de onderbouwing van wat we eigenlijk met z’n allen al een poosje zo voelden: werken aan duurzame inzetbaarheid is inzetten op gedragsverandering bij medewerkers en vereist het prikkelen van zowel het automatische- als het reflectieve denksysteem. Kortweg, het prikkelen van ons ‘reptielenbrein ‘ en van ons ‘homo economicus-denken’.

Dus dat was al met al wel aardig de diepte in kun je zeggen. Waarbij we vaststelden dat het 'wat niet?' (niet meer vanuit aanbod) , altijd makkelijker is dan het 'wat wel?' (met welke interventieprikkels kom je tot gedragsverandering).

Met zijn Gedragsinterventie-Kwintet als drager gaf Simon voor het ’wat wel’ in ieder geval alvast een bruikbare voorzet wat mij betreft; boeiende materie over het inzetten van nudges, hugs en smacks in de praktijk. Lees maar eens na zijn in whitepaper over “gedragsverandering met voortdurende HR-interventies”. Kun jij ook nog even de diepte in!

Meer lezen?

Het whitepaper over nudges, hugs en smacks in de praktijk lees je hier.

UITGELICHT
RECENTE BERICHTEN
ARCHIEF
ZOEKEN OP ONDERWERP
Mis niks, volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Social Icon
bottom of page